Obwohl seit ihrer Einführung am 1.1.1995 bereits mehr als 25 Jahre vergangen sind – und es dementsprechend nicht an Erfahrungswerten fehlt –, gilt die Mehrwertsteuer auch heute noch als besonders anspruchsvolle und komplizierte Steuerart. Weitreichende Vereinfachungen brächten – wie bereits vor über 15 Jahren im Bericht vom 27.1.2005 des Bundesrats über Verbesserungen der Mehrwertsteuer (10 Jahre Mehrwertsteuer) festgehalten – insb. die Abschaffung der Steuerausnahmen und die Einführung eines Einheitssatzes. Diese
Anliegen scheinen allerdings politisch aussichtslos. Vor diesem Hintergrund sind alternative Vorschläge gefragt. Mit einer Interpellation vom 29.11.2021 stellte Ständerat Andrea Caroni dem Bundesrat die Frage, ob allenfalls die Befreiung von Leistungen an steuerpflichtige Personen («B2B-Bereich») die Mehrwertsteuer vereinfachen könnte. Vorliegender Artikel setzt sich mit diesem Vorschlag eingehend auseinander und zeigt, ob
und wie er erhebungstechnisch umzusetzen wäre.
Ein wenig im Schatten der Diskussionen über die Besteuerung der digitalen Wirtschaft und der Mindestbesteuerung hat die OECD in den letzten Jahren Leitlinien und Empfehlungen zur Mehrwertsteuer erarbeitet. Vorliegender Beitrag gibt einen kurzen Überblick über diese Arbeiten.
La numérisation de la vie économique signifie que les services sont de plus en plus fournis par voie électronique. Cet article traite de la notion juridique de «services fournis par voie électronique». En tant que «service en matière d’informatique», la notion a également trouvé sa place dans le droit suisse dans le cadre de la politique de «la reprise ou adaptation autonome du droit de l’UE». Malheureusement, les ambiguïtés associées à ce terme ont également été adoptées. Cet article montre que ces ambiguïtés peuvent conduire au fait que l’objectif de l’adoption du droit de l’UE – à savoir éviter la double imposition et la non-imposition – peut être contrecarré. Dans ce contexte, l’auteur plaide en faveur d’une imposition cohérente des services au lieu du destinataire, qu’ils soient fournis par des moyens analogiques ou électroniques.
The digitisation of economic life means that services are increasingly provided electronically. This article discusses the legal concept of “electronically supplied services”. As an “electronic services”, the term has also found its way into Swiss law as part of the policy of “autonomous adoption or adaptation of EU law”. Unfortunately, the ambiguities associated with this term have also been adopted. This article shows that these ambiguities can lead to the fact that the main objective of adopting EU law – namely to avoid double taxation and non-taxation – can be thwarted. In this context, the author argues for a consistent taxation of services at the place of the recipient, whether they are supplied by analogue or electronic means.
Der nachfolgende Beitrag analysiert, ob und inwieweit SMI-Unternehmen planen, in Zukunft Angaben zu ihrer Steuerstrategie, ihrer Steuerpolitik und ihren Steuerrisiken als Teil ihrer ESG-Strategie freiwillig zu veröffentlichen. Es fliessen auch die Ergebnisse einer Umfrage mit ein. Zudem wird der Einfluss anderer paralleler Steuertransparenzinitiativen auf die Trends zur freiwilligen Berichterstattung diskutiert.
In this article, we explore the potential of transformer-based language models (LMs) to correctly represent normative statements in the legal domain, taking tax law as our use case. In our experiment, we use a variety of LMs as bases for both word- and sentence-based clusterers that are then evaluated on a small, expert-compiled test-set, consisting of real-world samples from tax law research literature that can be clearly assigned to one of four nor-mative theories. The results of the experiment show that clusterers based on sentence-BERT-embeddings deliver the most promising results. Based on this main experiment, we make first attempts at using the best performing models in a bootstrapping loop to build classifiers that map normative claims on one of these four nor-mative theories.
Corporate social responsibility is a term frequently used both in politics but also in academia. The taxation of multinational enterprises has also been at the fore-front of many debates not just because of the BEPS project but also due to the additional fiscal needs during and in the aftermath of the Pandemic. Therefore, it is no surprise that the topic of corporate social responsibility and corporate taxation are sometimes linked.
To avoid a too generic analysis, we will in the following focus on sustainability and taxation and demonstrate strengths and weaknesses of the current reporting standards in the area of sustainable taxation. The reason to focus on sustainability lies in the fact that there are not only several sustainability standards already available in corporate tax matters but also as the link between corpo-rate social responsibility and taxation seems obvious.
However, as we will argue in this paper, this link has to be viewed in a differentiated way, whereby two different rationales are to be distinguished: a (1) business development rationale focusing on the sustainable development of a corporation over decades and a (2) comprehensive development rationale focus-ing on the sustainable development of our planet and society as a whole as fulfilling the Sustainable Development Goals set forth by the United Nations.
The GTTC Country Policy and Practice guides offer a comprehensive analysis of the treaty practice of many countries worldwide.
GTTC Country Policy and Practice identifies patterns in the tax treaties of a country and the main deviations from the OECD Model, UN Model and/or national tax treaty model in its policy and practice. The possible existence of a standard country treaty model and the presence of and reasons for any tax treaty deviations from the OECD and UN Models are assessed. This could include revealing different policies for treaties entered into with developing and developed countries. Furthermore, the publication reflects practical issues regarding the interpretation of treaty provisions by courts and tax administrations. GTTC Country Policy and Practice also indicates whether case law or tax rulings on the interpretation of treaties of a jurisdiction refer to recommendations from international organizations such as the OECD and UN or the Vienna Convention on the Law of Treaties.
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