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The European monetary system has changed fundamentally in the past few years, as the central bank moved into new territory in buying debt and issuing bonds.

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Public Value has a short history, but a long tradition. It only appeared in the 1990s, but points to long lasting issues of the role of public administration and any other organization in society.

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A commonly held assumption is that public service motivation (PSM) positively affects individuals’ attraction to government, but there are also private and nonprofit organizations that are beneficial to the common good. Therefore, the goal of this study is to shed light on an understudied topic in Public Administration, namely, how the public value of public, private, and nonprofit organizations affects their attractiveness to citizens and how PSM moderates this relationship. We find that employer attractiveness is strongly influenced by organizations’ public value regardless sectoral affiliation. This attribution of public value interacts with citizens’ PSM. For high-PSM individuals, the relationship between public value and attractiveness is stronger than for low-PSM individuals. Furthermore, high PSM exercises an asymmetric effect, punishing organizations with low public value more strongly in the private sector. These results highlight important implications for HR practitioners in all three sectors seeking to attract and retain highly motivated employees.

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Being free and feeling free are not the same thing. What is the point of freedom to supposedly do whatever you like, if you cannot recognize the opportunity or feel overwhelmed by it? Conversely, the ways in which people can maintain their internal freedom, while external restrictions and constraints seem to be impeding it, are well established. Internal and external freedom cannot simply be equated, so anyone who thinks or writes about the shifting concept of freedom, or even makes economic or political decisions “in the name of freedom,” must not forget that freedom is essentially an individual experience that can easily elude the externally applied attributes of “free” and “unfree.” The statement “I feel free” is highly subjective and full of assumptions to an extent that we ourselves often hardly appreciate. Anyone who dares to venture into the vast sphere of freedom can quickly get into trouble when it comes to generally applied determinations and evaluations of what can be considered “free,” what freedom should be measured against, or who makes the decisions.

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Gestiegene Erwartungen von Stakeholdern und Veränderungen im regulatorischen Umfeld zum ESG-Reporting stellen Unternehmen vor neue Herausforderungen. Im Rahmen einer Studie wurden Unternehmen in Deutschland, Österreich und der Schweiz (DACH-Region) zu den Auswirkungen befragt, die sich aus betriebswirtschaftlicher Sicht für den Erstellungsprozess, den Reifegrad und die organisatorische Verankerung des ESG-Reporting ergeben. Im nachfolgenden Beitrag werden ausgewählte Ergebnisse erläutert und vor dem Hintergrund der regulatorischen Entwicklungen diskutiert.

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Obwohl seit ihrer Einführung am 1.1.1995 bereits mehr als 25 Jahre vergangen sind – und es dementsprechend nicht an Erfahrungswerten fehlt –, gilt die Mehrwertsteuer auch heute noch als besonders anspruchsvolle und komplizierte Steuerart. Weitreichende Vereinfachungen brächten – wie bereits vor über 15 Jahren im Bericht vom 27.1.2005 des Bundesrats über Verbesserungen der Mehrwertsteuer (10 Jahre Mehrwertsteuer) festgehalten – insb. die Abschaffung der Steuerausnahmen und die Einführung eines Einheitssatzes. Diese Anliegen scheinen allerdings politisch aussichtslos. Vor diesem Hintergrund sind alternative Vorschläge gefragt. Mit einer Interpellation vom 29.11.2021 stellte Ständerat Andrea Caroni dem Bundesrat die Frage, ob allenfalls die Befreiung von Leistungen an steuerpflichtige Personen («B2B-Bereich») die Mehrwertsteuer vereinfachen könnte. Vorliegender Artikel setzt sich mit diesem Vorschlag eingehend auseinander und zeigt, ob und wie er erhebungstechnisch umzusetzen wäre.

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We investigate whether an organization’s social contribution is associated with positive consequences for both the organization and its employees by building on the growing body of research that aims to bridge the gap between micro-level and macro-level phenomena. Specifically, we theorize and empirically show that public value can increase the engagement of employees, while employee engagement mediates the effect of public value on job satisfaction, affective commitment, life satisfaction, and intention to quit. To test our hypotheses, we conduct a large-scale representative online survey (N = 1383). We use organizational public value as a comprehensive conceptualization of the social contribution of organizations and measure employee engagement by creating and validating a German-language version of Shuck et al.'s (2017a) employee engagement scale. Our findings indicate that both external and internal benefits for the organization and its employees may need to be considered when an organization decides on how to balance or integrate profit and social contribution. Additionally, we demonstrate that the experiences of employees regarding not only their work role but also their role as members of their organization, i.e., their perception of their organization’s public value, are relevant for a more comprehensive understanding of what affects and engages employees.

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Public value (PV) signifies an organization’s subjectively relevant contribution (positive or negative) toward the common good. It describes the quality of the relationship between an individual and this individual’s own image of society. Whether something subjectively holds PV is therefore dynamic in nature. Consequentially, PV cannot be actively created in a deterministic sense (by an organization, e.g.), as it originates only in the evaluating individual. According to the public value theory (Meynhardt, 2008, 2009, 2015; Meynhardt et al., 2016), what is valued is determined by the subjective fulfillment of four basic needs: (1) gaining control and coherence over one’s conceptual system, (2) positive relationships, (3) maximizing pleasure and avoiding pain, and (4) positive self-evaluation.

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Es gehört mittlerweile zum Allgemeingut guter Unternehmensberichterstattung, auf die gesellschaftliche Verantwortung des eigenen Tuns hinzuweisen. In Nachhaltigkeitsberichten werden dazu die strategischen (Nachhaltigkeits-) Ziele des Unternehmens mit (ausgewählten) UN Sustainable Development Goals (UNSDG) verknüpft. Das Diktum von Milton Friedman – «The social responsibility of business is to increase its profits» – scheint insofern nicht mehr gültig zu sein; es wird jedenfalls kaum mehr in der Unternehmenskommunikation beworben. Das bringt Unternehmen allerdings durchaus in ein Dilemma; denn ohne finanzielle Performance sind die meisten Nachhaltigkeitsziele kaum erreichbar, setzen doch Innovationen, Investitionen, soziale Engagements etc. voraus, dass überhaupt finanzielle Mittel in einem ausreichenden Masse im vorhanden sind.

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The sharing economy is attracting increasing research attention. However, scholarly knowledge lacks understanding about the individuals who are the key players in this emerging phenomenon. This study uses an explorative approach to investigate the individual-level characteristics of sharing economy users and providers. We analyze a sample of 1170 respondents and reveal that socio-demographics (gender, age, and education), personality traits (Extraversion, Neuroticism, and Conscientiousness), and attitudes (interdependent self, materialism, sharing economy support, and perceived public value contributions) are significantly associated with people's activities in the sharing economy. Our results shed new lights into the academic debate about individual drivers of the sharing economy.

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Prof. Dr. Timo Meynhardt ist auch 2022 wieder Vorsitzender der Jury des Public Value Awards für das öffentliche Bad der DGfdB. Er blickt zurück auf die bisherigen Wettbewerbe zum Gemeinwohlbeitrag der öffentlichen Bäder, hebt dabei aber die besonderen Herausforderungen der Hallen- und Freibäder in der Pandemiezeit hervor – deren kreative Bewältigung auch, aber nicht nur in die Bewerbung um den jetzt ausgelobten Public Value Award für das öffentliche Bad einfließt.

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Zum Start der neuen Runde unseres Public Value Awards für das öffent�liche Bad tauschen sich der Jury-Vorsitzende Prof. Dr. Timo Meynhardt, der dreifache Schwimm-Olympiasieger Dr. Michael Groß und DGfdB�Geschäftsführer Christian Mankel im gemeinsamen Interview über die Bedeutung unserer Bäder aus.

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Frei sein und sich frei fühlen ist nicht dasselbe. Was nützt die Freiheit, vermeintlich alles tun und lassen zu können, wenn ein Mensch die Chance nicht erkennt oder sich mit ihr überfordert fühlt?

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Musterlösungen für die Aufgaben der schriftlichen Diplomprüfungen. Ein Werkzeug für die Prüfungsvorbereitung.

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Modèles de solution pour les épreuves des examens écrits de diplôme. Un outil indispensable pour la préparation de l’examen.

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Ein wenig im Schatten der Diskussionen über die Besteuerung der digitalen Wirtschaft und der Mindestbesteuerung hat die OECD in den letzten Jahren Leitlinien und Empfehlungen zur Mehrwertsteuer erarbeitet. Vorliegender Beitrag gibt einen kurzen Überblick über diese Arbeiten.

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Nach dem Entwurf der Richtlinie zur Nachhaltigkeitsberichterstattung der Europäischen Kommission werden alle großen Unternehmen, unabhängig von ihrer Kapitalmarktorientierung, dazu verpflichtet, detaillierte, maschinenlesbare und geprüfte Berichte zu nachhaltigkeitsbezogenen Themen in Übereinstimmung mit neuen europäischen Standards zu erstellen. Die European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) ist dafür eine Kooperation mit der Global Reporting Initiative (GRI) eingegangen, um auf deren bereits bestehenden, weit verbreiteten und überwiegend themenbezogenen Standards aufzubauen. Der vorliegende Beitrag analysiert, welche allgemeinen Angaben und ökonomischen, ökologischen und sozialen Themen in der GRI-Berichterstattung kapitalmarktorientierter Unternehmen in der DACH-Region bereits heute im Fokus stehen – und zu welchen Themen bislang kaum Informationen offengelegt werden, welche Themen also nach dem Status quo als wesentlich und daher berichtspflichtig, und welche hingegen als (vermeintlich) unwesentlich gelten. Aus den Ergebnissen lässt sich ableiten, inwiefern betroffene Unternehmen auf die bevorstehenden Veränderungen in der Berichtslandschaft vorbereitet sind.

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This open access book gathers the results of an interdisciplinary research project led by the Swiss Competence Centers for Energy Research (SCCER CREST) and jointly implemented by several universities. It identifies political, economic and legal challenges and opportunities in the energy transition from a governance perspective by exploring a variety of tools that allow state, non-state and transnational actors to manage the transition of the energy industry toward less fossil-fuel reliance. When analyzing the roles of these actors, the authors examine not only formal procedures such as political and democratic processes, but also market behavior and societal practices. In other words, the handbook focuses on both the behavior and the positive and normative frameworks of political actors, bureaucracies, courts, international organizations, lobby groups, civil society, economic actors and individuals. The authors subsequently use their findings to formulate specific guidelines for lawmakers and other rule-makers, as well as private and public actors. To do so, they draw on approaches stemming from the legal, political and management sciences.

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